Niets is alleen maar negatief. Er zijn ook altijd goede dingen te vinden in een probleemsituatie. Dat zijn de sterktes, zoals vaardigheden, kennis of middelen die benut kunnen worden op het probleem op te lossen. Oplossingsgerichte technieken helpen om de sterktes zichtbaar te maken en ze te benutten. En zo kun je de situatie stapje voor stapje verbeteren. Door uit te gaan van het positieve, van wat er al wél goed gaat, kun je energie vrij maken voor verandering. 

In mijn trainingen en coachingstrajecten kom ik vaak teams tegen waarin veel wordt geklaagd en gemopperd. Medewerkers die zelf geen mogelijkheden meer zien om de problemen aan te pakken die aan de orde zijn binnen het team. Zulke teams moet je een beetje porren: “Er zal toch nog wel iets goed gaan. Jullie hebben nog steeds klanten… of jullie doen nog steeds x, y, z…”. Als je kijkt naar wat wel goed gaat, dan kun je ook de sterktes van het team vinden. Die sterktes inspireren om te kijken naar oplossingen en de negatieve spiraal wordt aldus doorbroken. 

Voorbeelden van oplossingsgerichte technieken 

  • Wat gaat beter?
    Door deze vraag krijg je inzicht in de progressie. De vraag gaat ervan uit dat er altijd dingen zijn die beter gaan. En in wat beter gaat, is altijd wel iets te vinden voor verdere verbetering.
  • Is er al iets verbeterd in de tijd tussen het moment dat jullie besloten mee te doen aan dit traject en nu?
    Deze vraag gaat ervan uit dat wanneer mensen bewust kiezen voor verandering, er al dingen beginnen te verbeteren.
  • Beter verleden, beter heden, betere toekomst
    Door de aandacht hierop te richten, ontdekken mensen dat er een link is tussen wat er al goed ging in het verleden en wat men wil in de toekomst.
    Wanneer is het al eens een beetje gelukt om….? (beter verleden)
    Welke dingen gaan nu al goed? (beter heden)
    Hoe zou je willen dat het wordt? (betere toekomst)
  • Als het beter gaat, wat levert dat dan op?
    Het antwoord op die vraag vormt het doel waarnaar je streeft. Hierdoor groeit de intrinsieke motivatie om stappen te zetten om ‘beter’ te bereiken.
  • Focus op hoop en vooruitgang
    Door te denken en te praten over ‘beter’ wordt de blik gericht op vooruitgang. Als mensen verwachten dat dingen kunnen verbeteren, voelt die verbetering bereikbaar. En dan zijn mensen ook meer bereid om er iets voor te doen, zodat ‘beter’ inderdaad bereikbaar wordt. 

Bron 

Schlundt Bodien, G. (2010). Oplossingsgericht werken in HRM. Meppel:Uitgeverij Boom/Nelissen. 

error

Vind je dit een interessant artikel? Help me dan meer volgers te vinden!