Over communicatie & gedrag

en alles daartussen in...

Defensieve communicatie

Defensieve communicatie

Wat kun je doen om communicatie zo effectief en zo zinvol mogelijk te laten verlopen? Een van de belangrijkste richtlijnen hiervoor is: zorg voor een gespreksklimaat van wederzijds vertrouwen. Een dergelijk gespreksklimaat kun je onder andere bevorderen door gedragsvormen die openheid stimuleren en defensiviteit verminderen. Dit is precies waar sociaal-psycholoog Gibb (1961) het over hadLees meer overDefensieve communicatie[…]

Feedback in intercultureel perspectief

Feedback in intercultureel perspectief

De meeste management- en communicatiemodellen die wij in Nederland gebruiken, zijn van Angelsaksische oorsprong. Het zijn theorieën die bedacht zijn door Amerikanen of Europeanen. Zo ook het model van ‘feedback geven’. Maar is zo’n model nu wel in alle situaties toepasbaar? Als je vaak werkt met mensen met een andere culturele achtergrond, dan weet jeLees meer overFeedback in intercultureel perspectief[…]

Communicatie

Communicatie

In het dagelijks spraakgebruik is er nogal wat verwarring over wat communicatie nu precies inhoudt. Meestal denkt men er nogal simpel over: informatie, gevoelens, eisen of argumenten delen. Maar deze simpele alledaagse visie laat heel wat vragen onbeantwoord. Bijvoorbeeld: waarom communiceren we eigenlijk? Waarom communiceren mensen die soms eigenlijk helemaal niets te zeggen hebben? WaaromLees meer overCommunicatie[…]

Oplossingsgericht coachen

Oplossingsgericht coachen

Zo’n 30 jaar geleden realiseerde psychotherapeut Steve de Shazer zich dat oplossingen niet per se in verband hoeven staan met problemen.Samen met zijn vrouw Insoo Kim Berg en collega’s van het Brief Family Therapy Center in Milwaukee (VS) legde hij de basis voor een grensverleggende nieuwe therapievorm: Solution Focused Brief Therapy, of in het Nederlands: Oplossingsgerichte therapie.Lees meer overOplossingsgericht coachen[…]