Communiceren op de werkplek (1)

Heb je het gevoel dat de communicatie binnen je team niet lekker loopt? Of dat je zelf op de een of andere manier geen echte verbinding kunt krijgen met je collega’s? Wil je graag een verbetering van de kwaliteit in je team? Of wil je meer steun of respect dan je nu ontvangt van collega’s of zelfs je leidinggevende?

Als je erover nadenkt dat we een heel groot deel van ons dagelijks leven doorbrengen met werk of denken over werk, waarom zou je het bovenstaande dan niet willen?

Een eerste stap is ‘kijk naar jezelf’. Herken je eigen manier van denken en gedrag. Sommige patronen komen steeds weer naar voren – zelfs als je van team of baan verandert. Kijk eens naar de behoeften die je wilt bevredigen. Lukt dat met het gedrag dat je nu vertoont? Als je keer op keer niet krijgt wat je eigenlijk wilt, dan ligt dat wellicht ook aan de manier waarop je reageert. Neem die manier onder de loep.

Laten we eens aannemen dat je over het algemeen op een naar buiten gerichte manier reageert op een opmerking van een collega (beschuldigend of veroordelend). Als je daar bij stilstaat, dan kom je misschien tot de conclusie dat je reactie niet in harmonie is met jouw eigen waarden. Je kunt er dan bij stil staan of je krijgt wat je eigenlijk wilt, zoals respect, steun of erkenning. Dit moet dan leiden tot de volgende vraag: hoe zou ik het anders aan kunnen pakken om de volgende keer wel te krijgen wat ik graag wil.

Dit is een eerste stap!

Volg me en 'like'!